English - پښتو

انتقاد خانه آزادی از حکم دادگاه در مورد یک خبرنگار در تاجیکستان

خانم توتوبالینا برای "نجس" خواندن فرهنگیان تاجیک از قول لنین جریمه شده است.

جمعه ۲۶ ثور ۱۳۹۳

سازمان خانه آزادی در واکنش به حکم دادگاه علیه نشریه "Asia-plus" و سردبیر آن اولگا توتوبالینا جریمه شدن او را "نمونه روشنی از سانسور" در تاجیکستان خوانده است.

این سازمان دیروز (چهارشنبه ۲۴ ثور) با انتشار بیانیه ای از دولت تاجیکستان و دادگاههای آن کشور خواست که به تعهدات خود در زمینه تأمین آزادی بیان عمل کنند.

سوسان کرک، مدیر برنامه‌های اروپا و آسیای خانه آزادی گفته است: "رای دادگاهی در تاجیکستان در باره جریمه سردبیر "Asia-plus" اولگا توتوبالینا برای نقل قولی از ولادیمیر لنین در باره فرهنگیان این کشور نمونه روشنی از سانسور است که هدف از آن ابلاغ پیامی سیاسی به جامعه مدنی و مطبوعات است."

وی می‌افزاید: "دولت و دادگاههای تاجیکستان باید از قانون اساسی دفاع کنند و به تعهدات داخلی و بین‌المللی این کشور در زمینه حمایت از آزادی بیان عمل کنند. دادگاهها باید ادعاهای به ظاهر منطقی و در واقع بی‌پایه را که با سوء استفاده از سیستم دادرسی گفتار مشروعی را قدغن می‌کنند، رد کنند."

دادگاه ناحیه فردوسی‌ شهر دوشنبه روز ۲۵ فوریه خبرگزاری "Asia-plus" و سردبیر آن، اولگا توتوبالینا را، به اتهام توهین به فرهنگیان به مبلغ ۳۰ هزار سامانی یا معادل شش هزار دلار جریمه کرد.

خانم توتوبالینا اواخر ماه مه سال گذشته در مقاله‌ای پیرامون بازگشت بازار صابر، شاعر معروف، از آمریکا به تاجیکستان، نقل قولی از ولادیمیر لنین، بنیان‌گذار دولت شوروی را، آورده بود که در آن فرهنگیان "نجس" خوانده می‌شوند.

پنج اتحادیه هنری و سه نفر از شخصیتهای فرهنگی، از جمله اتحادیه‌های نویسندگان، نقاشان و آهنگسازان، عسکرعلی رجب‌اف، دلبر عبدی یوا و حکمت رحمت اف، او را به اهانت به فرهنگیان تاجیک متهم کرده و به دادگاه شکایت برده بودند.

سازمان خانه آزادی که حکم دادگاه را در مورد این قضیه محکوم کرده، یک سازمان معتبر مدافع حقوق بشر و آزادیهای شهروندی در سراسر جهان است که همه‌ساله گزارشهایی در باره وضع حقوق بشر و آزادی مطبوعات انتشار می‌دهد.

در گزارشهای سالانه این سازمان بین‌المللی در باره "آزادی در جهان-۲۰۱۴" و "آزادی مطبوعات-۲۰۱۴" تاجیکستان کشوری "غیرآزاد" ارزیابی شده است.

پیشتر سازمانهای روزنامه‌نگاری محلی و بین‌المللی دیگر و برخی از سفارتهای خارجی نیز از حکم دادگاه علیه نشریه "Asia-plus" و سردبیر آن انتقاد کرده بودند. منبع: بی بی سی

آخرین خبرهاي منطقه و جهان

ما را دنبال کنید